Regula dupa care functioneaza un fond monetar este acumularea de la mai multi clienti a unor sume de bani si plasarea acestora în instrumente ale pietei monetare cum ar fi depozite bancare, titluri de stat si obligatiuni. Economisirea este astfel diversificata în regim profesionist de catre administratorul fondului, reducându-se mult riscul la care un investitor se expune.
Practic, un astfel de produs reprezinta o alternativa la depozitele standard si la conturile de economii, oferind în general randamente mai ridicate decât depozitele bancare si în acelasi timp posibilitatea de a-ti retrage oricând aceste câstiguri fara a fi nevoit sa astepti o anumita maturitate, în conditiile în care câstigul este capitalizat zilnic. Acesta ar fi si motivul pentru care luna de luna fondurile monetare cresc considerabil, tot mai multi clienti descoperind în acest timp raspunsul la nevoile proprii de investitii.
Pe piata fondurilor monetare activeaza în prezent cinci competitori, toti facând parte din grupuri bancare importante si având avantajul unor retele de distributie foarte dezvoltate: BCR, Raiffeisen, BRD, Banc Post si OTP. Criza financiara a diminuat mult vânzarile de credite, generând o reorientare a bancilor catre atragerea de surse, fondurile monetare primind astfel o nesperata gura de oxigen.
În raportul emis de catre A.A.F. ce reflecta situatia fondurilor de investitii la sfârsitul lunii mai se evidenciaza evolutia pozitiva a subscrierilor nete, ponderea substantiala apartinând, ca de altfel în ultimele luni, acelorasi fonduri monetare care au înregistrat intrari de peste 38 de milioane de euro si o crestere de peste 26% a numarului de investitori. Industria a atins astfel un nou maxim istoric, de peste 1.493,3 milioane de lei active, un record dupa record…
Datorita crizei am înceles ce înseamna economisirea si care sunt avantajele ei în sens concret. Multi dintre români au încetat sa mai consume pe credit si au început sa strânga cureaua si sa puna deoparte bani pentru zile mai negre, o parte ajungând în banci indirect prin intermediul fondurilor monetare. În momentul actual si cei de la BCR au o campanie de marketing si implicit publicitara prin care se sustine ideea de economisire. Vremurile s-au schimbat, la fel si tendintele. De la o creditare cu o expansiune record, la un mod de a gândi rational, "austriac", prin care economisirea trebuie sa fie principala activitate bancara, iar fondurile monetare raspund nevoilor de economisire chiar mai bine decât un depozit sau un cont de economii.
La începutul lunii curente, cei de la Raiffeisen Asset Management anuntau ca în luna aprilie produsul Raiffeisen Monetar a atras aproximativ 5% din sumele economisite de români pe parcursul acestei luni, tendinta de crestere ramânând neschimbata. "Se contureaza o îmbunatatire a culturii economisirii în România, tocmai datorita crizei financiare", au mai adaugat ei. Si sa ne gândim ca pe piata activeaza înca patru competitori...
Aceasta evolucie pozitiva a fondurilor monetare poate reprezenta punctul de plecare si în dezvoltarea celorlalte fonduri de investitii, de obligatiuni, sau chiar a celor de actiuni, deoarece o parte din acesti clienti vor începe sa înteleaga mecanismul de functionare al produselor si, atunci când aversiunea la risc se va diminua, apetitul lor pentru produse mai riscante dar cu potential de crestere mult superior ar putea fi mult mai ridicat.
Succesul fondurilor monetare este dat de randamentul superior, capitalizarea zilnica si faptul ca într-un singur produs o mare parte din nevoi pot fi satisfacute în conditii de risc scazut.